Today I flew the CPL skill test. I managed to pass it successfully and I'm now off for a three-week vacation until the ATPL theory course begins.
Not a mere student pilot anymore :) |
The Day began with normal preparations for a route around the Helsinki-Vantaa CTR area. We were told beforehand to expect diversions and such during the flight. After checking the plane and doing all the paperwork, we had a short theoretical interview with the flight examiner. Subjects consisted of general technical issues, radio failures, weather minimums and other basic stuff. I prepared for the interview by reading about working hour limits, CPL requirements and privileges, and everything from OPS M1-1.
After the interview it was time for the flight. It consisted of basically everything we have been taught. In addition to all the obvious flight tasks like take-off, radio communication and basic maneuvers there was some chart navigation, diversions, engine failures, spot landings, flapless landings and instrument flying. Everything went quite well, expect that I had some trouble finding a certain small village, but finally managed to locate it. When it was time to do steep turns the artificial horizon went inoperative, and it wasn't easy to look at the instructors instruments and I had to focus a lot not to let the plane gain or lose any altitude while turning.
When we had done most of the exercises, it was time to head back to Malmi. The examiner said that if I now just remember to take the landing gear down before landing, I'll pass the skill test! And so I passed it :)
Here is a little summary of my current flight hours:
Total time: 171h 17min
PIC: 79h 10min
Dual: 94h 57min
C152: 128h 11min
C172: 21h 33min
P28T: 21h 33min
Take-offs by day: 418
Take-offs by night: 17
Landings by day: 418
Landings by night: 17
Onneks olkoon! Teillä menee nuo opinnot vähän eri järjestyksessä. Oletteko käyneet jo IR teoriat ja nyt sitten ATPL? Meillä on kaikki teoriat jo ohi ja nyt aletaan lentää vasta IR/CPL lentoja. Valmistuminen joskus 05/2014, millos teillä?
VastaaPoistaKiitos! Joo meillä on tosiaan vähän erilailla nuo järjestetty. Kun koulu alkaa niin suoritetaan ensin integroitu CPL-ohjelma, joka sisältää 300h teoriaa (100h PPL-osuus + 200h CPL-osuus), jälkimmäinen tehdään sillä Oxford-ATPL materiaalilla, josta jää osa aiheista pois, mutta aineista vain IFR COM puuttuu. Integroituun CPL:ään kuuluu lentotunteja n. 170-180, jossa mukana complex a/c -lennot, kaikki picitykset ja yölennot. Picciä tulee n. 70h, loput koululentoja (100h jos on integroitu ohjelma). Mutta tosiaan kaikki lennot on syllabuksen mukaan, eli varsinaista vapaata picitystä ei ole ollenkaan. Vasta sitten kun tuo CPL-paketti on kokonaan käyty loppuun, alkaa yhdistetyt ATPL/IR -teoriat (n. 450h), sitten IR-simut/lennot ja lopuksi ME/King Air -tyypit ja MCC. Jossakin välissä lennetään off-syllabus lentoja Cessnalla vielä sen verran, että tulee Kingiin vaadittavat 200h kokonaistiimaa lentokoneella.
PoistaOmasta mielestä tuossa on se huono puoli, että jos ei ole ennestään PPL:ää niin yli vuoden saa opiskella, ennenkuin on mitään asiaa mopocessnan penkille ilman koulun valvontaa. Toisaalta se on hyvä, että meille ATPL/IR -teoriat on pitkälti vain kertausta, joka toivottavasti näkyy sitten tuloksissa. :) Mehän ei siis tentitä PPL-teorioita Trafille, vaan CPL-teoriat. Eli ne tuhannet kysymyspankkiharjoitukset on sitten ennestään tuttuja... Meidän arvioitu valmistuminen on joskus syksyllä 2014, varmaan juurikin näihin aikoihin ensi vuonna.
Poista